U Mwandzishiyo Muraharifu wa Andjabu
wa Mungu
Ngeyi asubwihi
kabisa na kapvusi upepo. Karim ngengaliyo yi bahari ndjuzuri mbeli zahe wakati
walozi wapvingawo zi ngawa ha wenda baharini. Lewo walozi watsolowa mfi nyengi.
Yi matso yahe
ngeyaregeyawo harimwa yi makalima akosoma apvasa. Ngena masuala mengi ya uwudzisa
harimwa fikira yahe. Mundru akentsiwu harimwa yi shiri sha
ufawume de
nani? Mana ndrini yi kiritasi yawandzihwa harimwa mipvande yo mili? Mana ndrini yasikidzwa ata kapvusi mundru adjoshinda
ayibuwe?
Masuala
mengi. Ndrongo nyengi kasiziyelewa.
Ngesomo yi sura
ya tsano ya yi shiyo sha Mipvenuliyo, yi shiyo sha mwiso harimwa u Mwandzishiyo
Muraharifu wa Mungu. Yi makalima yendza ushindzi be harimwa yi mana ngopvo
ndrongo ya huzuni kabisa. Ngeyisomo tsena:
‘Halafu tsiwono
harimwa u muhono wa dadi wa yile akentsi harimwa yi shiri sha
ufawume shile
kiritasi yapverwa pverwa, yawandzihwa rangu moni ata mondze, tsena
yisikidzwa na
muhuri pvahano saba. Tsiwono malayika yendza ushindzi yikoshemeledza ha dji lendza
nguvu ha uwudzisa: “Nani de astahiki upuwa yi mihuri yano, tsena abuwe yi
kiritasi yino?” Be kapvwaka ata mundru rangu mbinguni, shipvandedju mwa ntsi, ata
uzimu, akoshinda abuwe yi kiritasi yile yaka yapverwa, awu ayiwone tu moni ayisome.
Wakati ule tsihandisa uliya ha utungu, ha yipvo yiliyo amba kapvwaka ata mundru
akostahiki ubuwa yi kiritasi yile yaka yapverwa, awu ayiwone moni.’ 1
Mana ndrini
yiliyo muhimu pvuparihanwe mundru abuwe yi kiritasi asome zile zawandzihwa moni?
Nani de aliyawo ha utungu?
Karim ngeyendeleyo
na usoma: ‘Sa yile modja mengoni mwa yi wandru walibwavu wale anihambiya: “Lisha
uliya! Be tsiyano yi Simba ya udjama wa Yahudha yishindi, waye aliyo amba Shirahi sha Dawudu. Na waye ushinda ubuwa yi
kiritasi yapverwa yile na yi mihuri saba yayo.” Hari hari pvale pvuliyo yi shiri
sha ufawume shile ha uzingidziwa na yi ziwumbe zinne zendza roho zile, na yi
wandru walibwavu wale, tsiwono Mwana Gondzi ahima, aka mawuri atsindzwa... na
waye adja arenge yi kiritasi yapverwa yile ha u muhono wa dadi wa Mwenyewe yile
akentsi harimwa yi shiri sha ufawume shile...’ 1
Karim ngemayizi
amba ngopvo ndrongo yiliyo nidjeni harimwa yi makalima ayasoma apvasa. Tsi de simba
de yarenga yi kiritasi, be gondzi latsindzwa. Baanda ya pvapvo zi ndrongo
zigawuha. Ayina mundru ngena furaha swafi amana li gondzi ngelirengawo yi kiritasi.
Wawo piya ngwana furaha ngwahedzawo madjimbo ha umusifu Mungu. Ngopvo wahedzawo
yi makalima yano:
“Wawe
ustahiki urenga yi kiritasi yapverwa, tsena upuwe yi mihuri yayo, uyibuwe. Mana
uka utsindzwa ha utolwa sadaka, na ha yi damu yaho umununuliya Mungu wandru ha ulawa
harimwa kula kabila, harimwa kula luha, harimwa kula ntsi, na harimwa kula
nishani. Uwafanya Mafundi ya Masadaka ya ufawume ya umurumishiya Mungu watru,
na wawo watsotawaliya yi shipvande sha ntsi.” 1
Karim adisi yi
shitswa. Siri ndrini de yiliyo harimwa yi kiritasi? Ngeanzimu amba atsonda amuwone
mwandzani wahe Abou yile amuwudzise yi mana ya zi ndrongo zino. Abou udjuwa u
Mwandzishiyo Muraharifu wa Mungu, atsodjuwa yi mana.
Yi lera Karim
akentsiwu mezani na mwandzani wahe Abou ha unwa madji ya sandze-marashi, Abou
ngetseho! “De yi mistari yano ya u Mwandzishiyo Muraharifu wa Mungu de yanidjipviyawo
harimwa yi shiyo kamili,” Abou ngerongowo. “Mawuri de heli nahuyeledza kamwe, yi
shiyo shisho udjiyeledza mwenyewe.”
“Ngotsaho unihambiye
amba nitsopara mayeledzo ya zi ndrongo zidjiriwu pvahano pvwangina harimwa yi Shiyo
shino?” Karim ngewudziso.
“Ewa. Narihandise
harimwa zi kiritasi. Mtrume ahiriwawo Yeremiya aripva mfano mwemwa wa urumiya zi
kiritasi. Mwana wa yi mwananya wa Yeremiya, Hanamel, amudjeleya ha utsaha ndrongo: “Ngamuna shamba
mdjini wa Anathoth,” ayeledza. “Tafadhwali nunuwa yi shamba shino, unisikiyesho
mana wawe de uliyo na yi haki ya ushikombowa harimwa yi shariya, wawe de mdjamazangu
wa karibu.” Yeremiya anunuwa yi shamba. Wakati uwo wawandziha kiritasi ziwonesawo
amba pvufanyishiha biyashara, arenge yi modja yakana yi masharutwi, ayitriya
muhuri, alishi yi kiritasi ya pvili kayitriya muhuri yile pare wandru wayisome.
Halafu watriya zi kiritasi yizo mbili harimwa mtsungi ha uzihafadhwi.” 2
“Baanda ya
wakati zi kiritasi zino zirendeha modja zawandzihwa moni ha ushahidifu wa biyashara
bayina yawo wayili, na mondze pare yi wandru wawone.
“Na yile akentsi harimwa yi shiri sha ufawume? De
Mungu?”
Abou adisi yi shitswa ha urongowa ‘Ewa’.
“Namna djedje de yi shamba sha yi mwana wa mwananya wa
Yeremiya aka nasho de shiyeledzawo u muhimu wa yi kiritasi harimwa u muhono wa
Mungu?”
“Su’ala djema, Karim! Nitsohuwonesa tsena baandhwi za
mifano harimwa u Mwandzishiyo Muraharifu wa Mungu. Be ngaliya rabuzi yi
masharutwi yalazimu Muhuyizi ake nayo. Ndrongo ya handa, yilazimu yike mdjamaza
wa karibu, ya pvili, yi roho yahe yikubali, ya raru ake na ushindzi. Yeremiya
akana zi tabiya zino piya.”
“Uparosoma zi shariya Mungu aka awapva wandru wa Israila?”
Abou awudzisa.
“Tsisomo mbapvi be nikotaanbiha!”
Abou amutsehe mwandzani wahe Karim na uandilifu wahe.
“Ewa, tsidjuwa, wami ufikiri mawuri wawe, be Mungu awapva zi shariya ha kusudi.
Ngetsaho ridjuwe amba ngopvo ndrongo ndraru de atsahawo azikombowe: 1. Ntsi 2. Mrumwa
3. Mundrumshe.
Mungu atowa
shariya muhimu zapatana na zi ndrongo zino: Nahika mundru aka masikini swafi
ata kakoshinda abaki na li daho lahe awu ntsi yahe, yika yilazimu mdjamazahe wa
karibu anunuwe li daho awu yi ntsi amusikiyezo, mawuri de yi namna Yeremiya amufanyiya
yi mwana wa mwananyahe. Awapva tsena shariya za mundru alazimishiwa ake mrumwa.
Yika yilazimu mdjamaza mkombozi amutsashiye uhuru wahe. Tsena nahika mundru wa
udjama afu yika yilazimu mdjamaza mkombozi alole mundrumshe afiliwa yile.” 3
Karim aruwa zi
harimwa muda mshashi ha ufikiri, yipvo arongowa: “Nikosoma yi hadisi yapatana
na yi shiri sha ufawume sha Mungu harimwa yi shiyo sha mwiso sha u Mwandzishiyo
Muraharifu wa Mungu, uniregeza mwandoni yikawo Mungu aka awapva wanadamu zi
shariya za handa. Pvupviri maha mengi swafi.”
“De namna
yiyo! Ngamutsaho nihuwonese yi namna ya andjabu yi shiyo shino shawandzihwa. Mungu
akana mpango rangu mwando. Ngeriwoneso rangu mwandoni amba ngopvo suku adjofanya
ndziya ya ukombowa wanadamu. Harimwa u Mwandzishiyo Muraharifu wa Mungu piya
Mungu ngeriwoneso mifano mengi wa u mpango wa mkombozi yile pare wandru wayelewe.
Hadisi ya Ruth yiyo mfano mwemwa yi heli mdjamaza aka tayari ya ununuwa ntsi na
tsena mundrumshe aka alazimishiwa afanye hazi za mrumwa.
Utsodjuwa usome
yi hadisi wawe mwenyewe dahoni.” 4
“Basi, be yi mundru
arenga yi kiritasi yaka harimwa u muhono wa Mungu wakati akokentsi harimwa yi shiri
sha ufawume....?”
“Ewa! Mungu
ngena kiritasi muhononi yawandzihwa yi mipvande yo mili. Muhuyizi tu weke de adjuwawo
zi ndrongo zawandzihwa moni. Ngedjuwo zi
ndrongo zalazimu azikombowe: ntsi, mrumwa,
mundrumshe.”
“Ntsi de yipvi,
mrumwa de yipvi, mundrumshe de yipvi?” Karim awudzisa ha ushangavu.
“Soma yi mistari
yano yatolwa harimwa u Mwandzishiyo Muraharifu wa Mungu yipvo utsodjitsahuliya
urongowe,” Abou ngeyeledzo.
“Ngopvo suku yikawo
‘...amba zindru zawumbwa piya zitsotolwa harimwa u urumwa wa uwolefu...
Mana ngeridjuwawo
amba ata upara yi lewo yino, piya yi zindru zawumbwa ngeziliyawo ha utungu
mawuri mundrumshe adzayawo.’ ” 5
“Ngotsaho
urongowe amba zindru Mungu aziwumba yizo de zalazimu zikombolwe?”
“De namna
yiyo. Mungu aripva wahadi wa ntsi mbiya. Yi ntsi yino yitsopvira.” 6
“Na yi mrumwa?”
“Pulikiya zi
ndrongo Insa arongowa: ‘Ngamumuhambiyoni ha kweli, kula mundru afanyawo
madhambi, yiyo mrumwa wa dhambi.’ 7
Mwanadamu de yi mrumwa alazimu akombolwe.”
“Basi yi mundrumshe?”
“Mungu ufanisa
yi Djama Ndziwaminifu, umati wahe, na wandru wayili walolana – mundrumme na
bweni harusi wahe.”
“Mungu ngerongowo amba: ‘Mana mundrumshe, shitswa
wahe de mundrumme wahe, mawuri de Kiristi heli aliyo amba waye de yi shitswa wa
yi Djama Ndziwaminifu.’ ” 8
“Uyelewa apvasa, Karim, mana ndrini Yuhani yikawo de awandziha
yi Shiyo sha Mipvenuliyo, alawa matsozi wakati kapvwaka pvwaparihanwa mundru astahiki
urenga yi kiritasi yaka muhononi ha Mungu. Yuhani akodjuwa zi ndrongo zaka moni:
Ukombozi wa yi shipvande sha ntsi piya, wanadamu piya yikawo amba warendeha
warumwa wa dhambi, na wandru piya yikawo wamukubali, wadungawo zi ndziya zahe wawo
wahiriwawo Msharusi wahe.”
“Mundru yiyo
de nani? Mana ndrini astahiki ufanya yi ndrongo yiyo?” Karim awudzisa.
“Insa! Waye
de mundru modja tu akana yi masharutwi ya ukombowe yi duniya. Aka de mdjamaza
wa karibu wa yi duniya mana alawa mbepvoni ha udja urendeha mwanadamu. U
Mwandzishiyo Muraharifu wa Mungu urongowa amba ha utsaha udjitsanganisa na
wanadamu: ‘…alishi yi daradja yahe yile, adjipva hali ya mrumwa, afanyishiha
namna ya uka amba mundru ahimuwona, akowona mwanadamu.’ 9 Aka akubali. Adjitowa fidiya yi mayesha yahe. Kapvusi
mundru amupvosheyayo. Insa arongowa,‘Mana yi Mwana wa Mwanadamu wadjawu, waye
kadja yile arumishiwe, be adja ha urumishiya
na udjitowa fidiya afe ha ukombowa wengi wa wanadamu.’ 10 Na waye akana
ushindzi. Kalipva ha mapesa, be alipvi ha yi damu yahe ha urikombowe na dhambi.
Arenge yi madhambi yatru mwenyewe arudi alipvi ha yi mayesha yahe.”
“Ha yizo, utsindzwa yiyo urongowa amba awulawa ha sibabu
ya yi madhambi yatru?” Karim ngewudziso.
“Ewa, be ngopvo suku adjodja mawuri yi Simba, Mfawume
wa u udjama wa Yahudha,
ha uhukumu yi duniya pvumodja na wandru kawamukubali amba
waye de Muhuyizi.”
“Tsimukubali,” Karim ngerongowo. “Tsiwamini amba waye
de Mukombozi wa kweli!”
1 Mipvenuliyo 5; 2 Mitsungi yano yaka mazuri kabisa ya uhentsiha
na zindru. Zi Kiritasi zikawo zika ziparihanwa bavuni mwa yi Bahari ya Shingo
(bahari yafa) mwaha wa 1948 karibu na pvahano pvuhiriwawo Qumran,
zika zihentsiha moni mwa mitsungi rangu harimwa yi maha miyateni (siècle) ya pvili
na yizo zikosomeha. 3 Lévitique 25; Deutéronome 25; 4 Shiyo sha Ruth; 5 Maromu 8;
6 Mipvenuliyo
21; 7 Yuhani 8; 8 Maefeso 5; 9 Mafilipi 2:7; 10 Markusi
10:45
No comments:
Post a Comment